פרשת וישלח

מצגת זאת דורשת JavaScript.

תיאור התמונות
נושא: יעקב נאבק במלאך
אביזרים: בובות פליימוביל, בובות פלסטיק, בובות עץ, בובות-בהמות מפלסטיק ומעץ, חיילים מפלסטיק.

הפרשה הקודמת הסתיימה במסע של יעקב ומשפחתו בחזרה לארץ כנען. יעקב שב לארצו לאחר שנים רבות בחרן. השיבה מלווה בחשש, שכן יעקב ברח מכנען מפני זעמו של עשיו אחיו.
האם הזמן שעבר הקהה את הרגשות הקשים או החריף אותם?
יעקב לא יודע.

על כן הוא מתכונן לפגישה עם עשיו בכמה דרכים:
1. שולח מתנות לעשיו – צאן ובעלי חיים. אפשר לראות את חלקם בתמונת השולחן.
נדון עם הילדים:

האם שליחת מתנות לאדם שכועס עלינו יכולה לעזור להפיג את הכעס? מה מטרתו של יעקב, מה תפקידן של המתנות? למה אנשים נהנים לקבל מתנות?

2. יעקב מתפלל לקב"ה שיעזור לו בפגישה עם עשיו, ואף מבקש הצלה.
פסוקים אלו הולחנו וניתן לשיר אותם. הנה קישור ללחן:

והנה המילים של תפילתו של יעקב:

קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים, וּמִכָּל-הָאֱמֶת, אֲשֶׁר עָשִׂיתָ, אֶת-עַבְדֶּךָ:  כִּי בְמַקְלִי, עָבַרְתִּי אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, וְעַתָּה הָיִיתִי, לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו:  כִּי-יָרֵא אָנֹכִי, אֹתוֹ…

3. יעקב מתכונן לאפשרות שעשיו בא להרוג אותו כמו שנשבע שיעשה. יעקב מחלק את העם אשר אתו (למה הכוונה? כדאי להסתכל בפירושים), את הנשים והילדים לשתי מחנות-שתי קבוצות. התורה משתמשת במילה "ויחץ". אך "ויחץ" אין הכוונה לחצי-חצי. הכוונה לשני חלקים, לאו דווקא שווים. על השולחן סידרנו שני מחנות – מחנה של האמהות – לאה ורחל וילדיהן, ומחנה של השפחות – בלהה וזילפה וילדיהן. בתמונה של השנה שעברה (לא מופיעה כאן) סידרנו מחנות בחלוקה אחרת, ככה זה כשיש פירושים שונים.

בלילה שלפני הפגישה עם עשיו יעקב מתעורר באמצע הלילה ומצבו מתואר כך:

וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר.

אהא שאלו את הילדים כיצד לדעתם ניתן להבין את הפסוק?
אם כתוב שיעקב לבד, אז איך יש עוד מישהו עמו?
אולי במילה "לבדו" הכוונה היא שיעקב צריך להתמודד עם האיש במאבק לבדו=ללא בני ברית.

מי האיש הזה ומהיכן הגיע?

רש"י אומר – האיש הוא מלאך – השר של עשיו והוא נאבק ביעקב.

האם זה מאבק אמיתי או מאבק בחלום?
יעקב כבר פגש מלאכים בעבר – בחלום שלו על מלאכים שעולים ויורדים בסולם. אבל זה היה חלום, האם גם עכשיו מדובר בחלום?

הרמב"ם (ר' משה בן מימון) אומר לנו שכל דבר שקשור במלאכים זה בעצם חלום, זו נבואה, ולכן יעקב חולם שהוא נאבק במלאך.
הרמב"ן (ר' משה בן נחמן) אומר שהמאבק היה באיש ממש, עובדה שכתוב שהמלאך נוגע ביעקב בירך וכתוצאה מכך יעקב צולע. אם יעקב נפגע וצולע, אז זה קרה באמת!
ר' אברהם בן אברהם (הבן של הרמב"ם) אומר שלפעמים אנו חולמים חלום, והחלום גורם לנו להרגיש משהו אמיתי-פיזי. חלום מפחיד יכול לגרום לנו לדפיקות לב של בהלה, וחלום על משהו כואב יכול לגרום לנו להרגיש כאב ממש.

על השולחן שמנו איש ועליו מעין מסכת-אש (מפלסטיק), וככה אנו משאירים לדמיון את ההכרעה האם מדובר במציאות או בדמיון.

מה שבטוח זה שיעקב מרגיש שהוא נמצא במאבק.

אם תתבוננו בתשומת לב בתמונות תגלו שאתם יודעים איזה אדם ממשפחת יעקב מייצג כל בובה.
התבוננו ומצאו את:
יעקב, רחל, לאה, זלפה, בלהה, ראובן, שמעון, לוי, יהודה, יששכר, זבולון, דן, נפתלי, גד, אשר, דינה, עשיו, אנשי עשיו.

לסיום, מצגת התמונות עם מוסיקה דרמטית, כיאה למתח שמעורר הסיפור:

 

שבת שלום מגילי והמשפחה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s